Jenguk iklan kat sini

Jumaat, Oktober 14, 2011

BUBUR GUNTING..

Balik dari kerja, kadang-kadang tak tau nak makan ape untuk minum petang.. Fikir punya fikir, akhirnya teringat pada bubur gunting.. Mungkin ada antara korang yg tahu dan ada yang tak tahu tentang bubur gunting ni kan..? Aku memang dah biasa dengan bubur ni sejak kecil lagi, sebab my mother memang suka buat bubur ni masa kami kecil dahulu.. Bila my mother nak buat jer mesti aku dengan adik aku akan berebut nak tolong gunting..Nak tahu kenapa disebut bubur gunting..? Baca kat bawah ni ye.. Aku sediakan resepi Bubur Gunting ni.. Korang cubalah ye..

Tepung gandum lebih kurang setengah kilo.. ikut korang la nak banyak mana..
Aku memang kena buat banyak kan.. Askar ramai kat rumah aku ni..
Lepas tu masukkan air sedikit demi sedikit..
Uli supaya rata.. bubu garam sikit jer untuk bagi rasa lemak..
Uli hingga menjadi beberapa doh..
Tabur tepung kat atas talam..
Letakkan doh tadi kat atas talam..
Kemudian tekan..
Tekan hingga menjadi leper..
Masak kat atas kuali tanpa minyak dengan api yang perlahan..
Setelah garing sedikit, alihkan tepung.. Lebih kurang 5 minit..
Inilah dia rupa tepung yang telah dimasak tadi..
Kemudian gunting tepung tadi secara memanjang..
Tepung yang telah digunting memanjang..
Lepas tu gunting pulak kecik-kecik macam ni..
Gunting sampai habis..
Masak santan hingga mendidih..
Masukkah gula ikut cita rasa..
Masukkah susu pekat ikut citarasa..
Setelah mendidih lagi sekali, masukkan tepung yang telah digunting tadi..
Kacau hingga mendidih..
Setelah mendidih lebih kurang 5 minit.. boleh tutup api...
Sedia dihidangkan..
Sesuai untuk minum petang bersama keluarga tersayang..
Emmm... Sedappppp.. Cubelah ye..!!
Kalau tak cube.. rugiii..!!




7 ulasan:

  1. thanks for sharing...rasa kelakar pulak..sbb saya tak minat makan bubur..so tak pernah amek pot bila arwah mak buat bubur gunting ni...hingga le hari ini hubby call mintak buat bubur gunting utk buka posa...saya kata tak tau buat..so dia bgtau ler...step by step dlm phone...rasa sgt pelik..pasal mmg sekalipun tak pernah tgk mcmnana arwah mak buat...
    nk puaskan hati rujuk le pak google...so rasa malu sendiri..pasal apa yg dia kasi tau...sama dgn yg "my sweet memory" paparkan....terima kasih yea atas perkongsian yg berguna ini...moga anda mendapat ganjaran yg setimpal

    so petang ni buat kat hubby...
    p/s:teringat pada arwah mak..yg meninggalkan kami seminggu sebelum syawal..walaupun dah lama berlalu ....al fatihah...

    rasa

    BalasPadam
  2. Bubur ni pun menu kegemaran arwah mak..ramadhan kali ni suami mintakkn buat bubur gunting..
    alhamdulilah resepi sama dgn arwah mak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. Bubur nie mmg kegemaran anak2 saya.. Kadang2 nak bagi cantik saya masukkan pewarna hijau n merah bagi menarik sikit..

      Padam
  3. resepi saya pernah buat x goreng dulu tepung.. apa beza ya goreng dgn x goreng tepung tu sebelum digunting?

    BalasPadam
  4. Sory lambat reply komen.. Baru buka blog.. Saya suka goreng dulu tepung tu sbb senang nk gunting.. Kalu tak goreng time nak gunting tu lembik n melekat pulak...

    BalasPadam
  5. Mase ibu saye buat pun x pakai goreng,just uli tepung lepas tu,uli bulat2 memanjang, lepas tu gunting...xnk bg melekat gunting kasi celup dgn tepung,atas dulang pun same, kasi letak tepung lepas tu, rebus and angkat...baru lah buat kuah nyer

    BalasPadam
  6. Mase ibu saye buat pun x pakai goreng,just uli tepung lepas tu,uli bulat2 memanjang, lepas tu gunting...xnk bg melekat gunting kasi celup dgn tepung,atas dulang pun same, kasi letak tepung lepas tu, rebus and angkat...baru lah buat kuah nyer

    BalasPadam