Jenguk iklan kat sini

Rabu, November 09, 2011

BUAT BAIK DIBALAS JAHAT



Anda buat baik pada seseorang, pastu dia pula buat jahat pada Anda. Perbuatan baik Anda selama ini dibalas dengan kata-kata cacian.  10 kebaikan yang anda lakukan selama ini hanya nampak keburukan. Sedihnya hanya Allah yang tahu. Aku dan suami selalu kena benda macam ni.. Yang paling sedih bila orang terdekat dengan kita yang buat jahat kat kita setelah kita membantu dengan ikhlas.. 

Apa nak buat..? Berikut adalah 3 perkara perlu Anda buat apabila perbuatan baik Anda dibalas dengan perbuatan jahat.

 
1. Serahkan soalan balasan perbuatannya pada Tuhan.
Tuhan mempunyai cara tersendiri untuk membalas setiap perbuatan jahat orang sekeliling pada Anda. Sebagai contoh, mungkin Tuhan akan buat rezekinya disempitkan, hidupnya disusahkan, usahanya digagalkan. Anda tak akan dapat kawal jumlah orang yang berbuat jahat pada Anda. Anda tak akan dapat elak orang nak buat jahat pada Anda. Tapi orang yang berbuat jahat pada Anda pasti tak akan dapat elak balasan Tuhan atas setiap perbuatan jahat mereka. Soal balas-membalas perbuatan jahat orang pada Anda, itu urusan Tuhan. Serahkan pada Tuhan. Tugas Anda, teruskan bersangka baik, teruskan berperangai baik, teruskan berkata baik-baik. Sebagai orang Melayu beragama Islam, Anda makhluk bertuhan, jadi jangan lupakan Tuhan.

2. Doakan dia.
Orang buat jahat pada Anda, Anda kena doakan dia. Haa? Kenapa pulak? Mana boleh! (Biasanya inilah ayat yang Anda akan kata!) Doakan supaya dia berubah. Sebenarnya, jika Anda balas perbuatan jahat orang pada Anda dengan perbuatan jahat hingga berdendam, ketahuilah Anda sudah masuk ke dalam perangkap pemikiran negatif. Kesannya, fikiran Anda menjadi negatif serta-merta. Tindakan Anda jadi negatif, hidup Anda di kelilingi situasi-situasi negatif. Orang berfikiran negatif hidupnya tak pernah bahagia, tak pernah maju sebab dendam menghalang sesiapa saja dari menjadi orang berjaya. Anda akan kerap ditimpa musibah serta masalah bila menjadi orang pendendam, walau dendam tu cuma sebesar kaki semut. Anda akan kata kesemua masalah yang muncul dalam hidup Anda, Anda tak pernah minta. Sebenarnya Anda sendirilah yang menarik masalah tu datang ke dalam hidup Anda , kerana Anda menyimpan dendam. Elak berdendam kerana dendam yang sedikit akan menarik lebih banyak dendam. Lebih banyak dendam tersimpan di hati, lebih sukar rasa Anda nak mencapai kecemerlangan dalam apa jua perkara.

3. Terus maju ke hadapan, usah menoleh ke belakang lagi.
Usaha memburu kecemerlangan tak pernah serik dari dugaan. Sebagai contoh, jika Anda nak jadi pekerja cemerlang, pasti akan ada orang sekeliling yang tak puas hati. Kenapa? Cemburu, simply sebab dia tak nak melihat Anda maju. Anda tak akan dapat elak orang yang cemburu pada Anda. Anda tak akan dapat tahan rasa cemburu orang pada Anda. Anda tak akan dapat halang mana-mana orang dari mencemburui Anda. Usah layan fikiran-fikiran camni kerana ia akan mengubah fokus minda Anda. Sebaik-baik kesibukan adalah kesibukan memajukan diri, bukan kesibukan memikir cakapan-cakapan orang tentang Anda. Jangan sibukkan fikiran dengan cakapan-cakapan orang kerana Anda akan hilang pedoman, hilang motivasi, hilang inspirasi. Anda akan mudah bersangka buruk sebab Anda asyik memikir apa yang orang cakap pasal diri Anda, Anda akan suka fikir yang bukan-bukan.
Untuk menangani hal sebegini, maafkan saja orang yang berbuat jahat pada Anda. Maafkan saja orang yang berdendam pada Anda. Lepas tu, lupakan kesalahannya. Lepas tu, LET GO hal tu, jangan pernah cuba nak ingat lagi walau sekadar terlintas sesaat di fikiran. Anda kena pastikan hati Anda bersih sentiasa supaya Anda jadi bermotivasi sentiasa. Jika teringat walau sedikit, ingatan yang sedikit tu akan meneutralkan kepositifan Anda.
Untuk menjadi insan berfikiran positif, Anda kena bebaskan hati, fikiran dan kata-kata dari aspek-aspek negatif. Ketahuilah aspek negatif ni jika ada walau cuma sedikit, ia akan merosakkan fikiran positif.
Untuk melupakan hal-hal negatif, ingat saja hal-hal positif sepanjang masa. Jangan lawan fikiran negatif, sebaliknya, penuhkan minda dengan aspek-aspek positif seperti kegembiraan, keseronokan, kebahagiaan,rasa kekitaan. Makin Anda lawan sesuatu, makin banyaklah Anda dapat apa yang Anda lawan tu.

Memanglah bukan senang nak ikut saranan di atas. Sebab kita yang menanggung dan kita yang rasai keperitan bila orang menghina kita.. Tapi betul juga apa yang ditulis tentang tiga perkara di atas kan..??

Biar apa orang nak kata.. yang penting gembirakan hidup anda..!!
Jika kita rasa sentiasa bersyukur dan happpy dengan hidup kita..Insyaallah hidup kita akan tenang..

1 ulasan:

  1. lepas buat baik gambar yang kartun kuning tu bertukar jadi yang kartun last...sebab dah tak banyak dosa....

    BalasPadam