SETIAP
KEPAYAHAN ADA KENIKMATAN
Tiga
orang pemuda bersedia untuk memetik mangga di sebuah kebun. Pemilik kebun
tersebut tiba bersama peralatan. Dia meminjamkan sebuah galah yang panjang
kepada pemuda pertama. Di hujung galah terdapat satu lingkaran bulat yang
diikat bersamanya jaring membentuk serkup. Untuk dua lagi pemuda yang sedang
menantikan peralatan mereka, dipinjamkannya kayu yang tidaklah panjang mana
namun turut mempunyai serkup di hujungnya. Pemilik kebun itu menyatakan dia
akan memberi upah setimpal dengan hasil pungutan mangga yang diperolehi.
Pemuda
pertama memulakan kerja. Dengan mudah dia menyerkup buah-buah mangga yang
bergantungan di pokok-pokok. Pemuda kedua terpaksa memanjat sedikit bagi
membolehkannya memetik kerana ‘galah pendek’ yang diberikan pemilik kebun tadi
menyukarkannya untuk memetik mangga semudah pemuda pertama. Pemuda ketiga turut
mencuba, dia terasa susah. Pemuda ketiga memandang betapa mudahnya pemuda
pertama memetik buah-buah mangga tersebut.
Pemuda
ketiga itu tidak berpuas hati dan memaki pemilik kebun yang padanya sengaja
mahu menyusahkannya. Dia membuang galah kontotnya dan berlalu pergi sambil
merungut. Dia persoalkan betapa tidak adilnya pemilik kebun tadi kerana sudah
tentulah pemuda pertama dapat mengaut upah lebih banyak tanpa perlu bersusah
payah. Dia rasa dizalimi.
Setelah
selesai memungut semua mangga-mangga maka pemuda pertama dan kedua tadi pun
kembali bertemu pemiliknya dengan hasil pungutan. Pemuda pertama memperoleh
lima bakul mangga. Pemuda kedua sekadar memperoleh tiga bakul.
Pemilik
kebun memberikan pemuda pertama upahnya. Dia kemudian menghulurkan pemuda kedua
upahnya. Pemuda kedua terkejut melihat upahnya sama dengan pemuda pertama
sekalipun jumlah pungutan berlainan. Rupanya pemilik kebun yang sangat pengasih
dan pemurah itu memberi pemuda kedua lebih sedikit upah kerana mengambil kira
kesusahan tambahan yang dirasai pemuda kedua berbanding pemuda pertama.
PEMUDA KETIGA YANG
KALAH
Pemuda
ketiga itu adalah gambaran orang yang tewas kerana kesusahan yang menimpa dirinya.
Dia melihat orang yang lebih senang daripadanya dan menjadikan apa dilihat itu
sebagai lesennya untuk merungut merasa sangat susah. Walhal pemilik kebun itu
merupakan seorang yang sangat pengasih dan penyayang. Masakan dia tidak akan
mengambil kira kesusahan yang dilalui lalu tiada upah lebih akan diberi.
Sekiranya
ramai orang yang senang hidupnya bisa tewas dengan sikap tidak bersyukur, orang
yang ditimpa kesusahan pula lazim tewas kerana merungut tentang kesusahannya.
Lebih dasyat jika diletakkan Tuhan di kandang tertuduh kerana menjadikan
nasibnya susah. Tidak akan mampu terlepas daripada kedua-dua kekalahan besar
itu melainkan apabila ia faham tentang fungsinya diciptakan dan faham adanya
kehidupan selepas mati.
Perlunya
kewujudan alam selepas mati bagi menjustifikasikan keadilan. Seorang pembunuh
yang menamatkan ribuan nyawa tidaklah adil sekiranya nyawanya hanya ditamatkan
sekali. Keadilan dirasakan tercapai hanya apabila nyawanya ditamatkan beribu
kali sesuai dengan kesalahannya. Maka ini hanya dapat dicapai pada hari
pembalasan, pada kehidupan selepas mati dan bukan di alam ini.
Atas
dasar keadilan dan sifat pemurah Tuhan juga, maka sesiapa yang telah
bersusah-susah untuk patuh pada Tuhannya ketika di dunia, Tuhan Maha Pemurah
ingin memberi balasan nikmat yang infiniti pada merek a. Nikmat infiniti yang
ingin Pencipta alam ini kurniakan mustahil boleh wujud di dalam dimensi ini
yang segalanya tidak kekal. Maka sekali lagi, alam selepas kematian perlu untuk
itu.
Bicara tentang fungsi.
Pencipta
sudah menjelaskan siapa kita dalam firman-Nya yang masyhur tentang tujuan
diciptakan manusia. Allah Subhanau wa Ta’ala berfirman:
Dan
(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan
diri kepadaKu. [az-Zariyat 51:56]
Jelas
manusia hanya hamba. Hamba yang melalui ujian-ujian untuk tunduk, patuh dan
berserah diri kepada Penciptanya. Dewan ujiannya adalah di dunia ini ketika
manusia itu hidup.‘Passing mark’nya pula adalah kesabaran dan berserah diri
kepada Penciptanya.
Semua telah ‘dibocorkan’ oleh Allah
Subhana wa Ta’ala di dalam firmannya:
Demi
sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan (dengan
merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa
serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka
berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami
kembali. [al-Baqarah 2:155-156]
Tubuh
badan, keluarga, kesihatan, nyawa, segalanya hanya pinjaman untuk melalui ujian
yang akan memberikan ‘markah’ sebagai bekalan berjumpa Pemilik alam ini.
Kehilangan ahli keluarga, kesihatan, harta dan sebagainya bukanlah bererti kita
kehilangan sesuatu milik kita, tetapi kita cuma kehilangan pinjaman yang
diberikan!
Setiap
individu mungkin memperoleh pinjaman yang berbeza-beza kuantiti atau kualitinya
untuk melalui ujian di dunia. Seperti juga galah yang dipinjamkan dalam cerita
tiga pemuda pemetik mangga diatas. Seseorang mungkin diuji dengan kesihatan
yang baik untuk melihat sejauh mana ia bersyukur dengan kesihatan itu dan
menggunakannya untuk kebaikan sejagat. Ada pula yang mungkin diuji dengan
penyakit kronik. Untuk melihat sejauh mana ia akan bersyukur dan bersabar.
Allah tidak
memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. [al-Baqarah 2:286]
Mungkin
ada perkara yang kelihatan sebagai kelebihan bagi mereka yang sihat tubuh
badan. Sedar atau tidak, ada juga ruang ganjaran yang tidak mampu diperolehi
oleh orang sihat tetapi orang yang tidak sihat mampu menggapainya.
BAGAIMANA
IBADAT SI MISKIN MAMPU SETANDING SI KAYA?
Daripada Abu Hurairah
radhiallahu ‘anh, katanya:
Orang-orang
fakir Muhajirin datang kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, lalu
mereka bekata: “Orang-orang kaya sudah meraih darjat tinggi serta kenikmatan
kekal abadi.” Tanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wassalam: “Kenapa begitu?”
Jawab mereka, “Mereka solat seperti kami, berpuasa seperti kami dan mereka
bersedekah sedangkan kami tidak dapat bersedekah, mereka memerdekakan hamba
sedangkan kami tidak (mampu) memerdekakan hamba. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: “Sukakah kamu aku ajarkan kepada kamu amal perbuatan yang
dapat memperoleh pahala orang-orang terdahulu serta mendahului pahala orang
yang sesudah kamu? dan tidak ada yang lebih utama daripada kamu melainkan orang
yang mengamalkan seperti amalanmu” Mereka menjawab: “Baiklah, wahai
Rasulullah.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Hendaklah kamu
bertasbih, bertakbir dan bertahmid selepas solat 33 kali.” Berkata Abu Shalih:
Orang-orang miskin dari kaum Muhajirin kembali kepada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam dan berkata: “Saudara-saudara kami yang kaya mendengar apa
yang kami lakukan, maka mereka melakukan hal yang serupa.” Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Itulah kurniaan Allah yang
diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya” [Sahih Muslim – no: 595]
Dalam
menghuraikan maksud dan faedah-faedah hadis di atas, ulamak memberikan pelbagai
interpretasi. Antara interpretasinya adalah bahawa sebenarnya setiap pihak di
dalam hadis tersebut mempunyai kelebihan. Yang kaya dengan kelebihan amalan
yang disebutkan di atas, ibadah bersifat harta dan tentu sekali disertakan
dengan ujian kesyukuran. Yang miskin pula dengan kelebihan menjadi sebab
terdedahnya amalan penuh berkat tersebut kerana mereka bertanya. Bukankah bagi
mereka yang memulakan kebaikan, dia memperoleh pahala amalan tersebut dan
pahala orang yang mencontohinya? Seperti sabda Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam:
Sesiapa
yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu,
ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa
dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun. [Sahih Muslim – no:
1017]
Dan
tentu sekali kemiskinan mereka itu disertai dengan ujian kesabaran terhadap
kesukaran hidup. Kedua kelompok mempunyai kelebihan dan ujian mereka
tersendiri.
Begitulah
Allah Subhanahu wa Ta’ala sentiasa adil. Setiap manusia tidak kira apapun
keadaan mereka sentiasa ada ruang untuk mencapai redha-Nya dan memperoleh
ganjaran terbaik buat akhirat.
Kita
bukanlah dizalimi sekiranya dihinggapi penyakit kronik, miskin, kurang upaya
dan sebagainya. Tetapi sebenarnya diuji. Dan dalam ujian berat itu ada ruang
yang boleh kita gunakan untuk menggapai redha Tuhan. Yang mungkin ruang
tersebut tak mampu ditemui orang yang tidak ditimpa masalah seperti kita.
JIKA KITA RASA HIDUP KITA SUSAH, RAMAI LAGI YANG LEBIH SUSAH DARI KITA. SEKURANG-KURANGNYA KITA DIBERI ANGGOTA BADAN YANG CUKUP SIFAT DAN MASIH BOLEH BERGERAK BEBAS KEMANA SAHAJA KITA MAHU.
BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG ADA.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan